Bolečine v hrbtu ter predmenopavza in menopavza

Bolečine v hrbtu so najpogostejša mišično-skeletna težava, ki v večji meri prizadene ženske. Tveganje za bolečine v hrbtu se izrazito poveča pri ženskah v predmenopavzi in menopavzi. Pri zdravljenju bolečin v hrbtu, ki nastanejo kot posledica hormonskih sprememb, je učinkovita fizioterapevtska rehabilitacija.
Povezana področja

Zakaj se poveča možnost bolečin v hrbtu v predmenopavzi in menopavzi?

V predmenopavzi in menopavzi zaradi zmanjšanja proizvodnje ženskih hormonov v jajčnikih pride do sprememb v ciklusu reproduktivnih organov. Hormonske spremembe povzročijo številne fizične in psihološke simptome.

Na podlagi raziskave1 ugotavljamo, da več kot 80 % žensk v obdobju predmenopavze občuti fizične in psihološke simptome.

Na nastanek bolečin v hrbtu vpliva pomanjkanje ženskega spolnega hormona (kot je estrogen), ki pospeši degenerativne procese v telesu, kar pomeni povečano obrabo struktur, na primer degeneracijo medvretenčne ploščice.

Kako se kažejo simptomi in kdaj so nevarni?

Bolečino v hrbtu razvrstimo po času trajanja v tri stopnje:

  • 1. stopnja: akutno, če so simptomi prisotni manj kot 3 mesece,
  • 2. stopnja: subakutno ob prisotnosti simptomov do pol leta in
  • 3. stopnja: kronično, pri čemer simptomi vztrajajo več kot pol leta.

 

Tipični simptomi so:

  • bolečina v celotnem predelu hrbtenice,
  • izžarevajoča bolečina v zadnjico in nogo,
  • omejeno funkcionalno gibanje telesa in
  • občutljivost bolečega predela na dotik.

Ob dlje časa trajajoči bolečini v hrbtu, ki jo spremljajo znaki vročine, inkontinence ali izžarevajoče pekoče bolečine v nogo s pridruženim občutkom mravljinčenja in odrevenelosti, ukrepajte takoj. Preberite, kako na vzroke bolečin v hrbtu odgovarjajo strokovnjaki.

Raziskave kažejo, da več kot 70 % žensk v predmenopavzi doživlja simptome pomanjkanja estrogena, zmanjšanje kostne tvorbe, motnje spanja in mišično-skeletne bolečine.

Pomoč za bolečine poiščite hitro. Če akutna bolečina preraste v kronično, jo je bistveno hitro (o)zdraviti in obvladovati. Ključni sta pravočasna diagnoza in hitra obravnava.

Bolečine v hrbtu, kaj pa zdaj?

Za uspešno in vam prilagojeno fizioterapevtsko zdravljenje je ključna postavitev pravilne diagnoze in ugotovitev vzroka za nastanek bolečin v hrbtu.

Fizikalna rehabilitacija z znanstveno podprtimi metodami in tehnikami uspešno zdravi bolečine v hrbtu s telesno vadbo, manualno terapijo, masažo in podporno tehnologijo strokovnih tehničnih naprav.

Fizioterapevtska telesna vadba z zaporednim in usmerjenim gibanjem krepi in vzpostavlja pravilne gibalne vzorce, ki spodbujajo vsesplošno fizično zdravje. Vadba je učinkovita pri zdravljenju predmenopavzne in menopavzne bolečine v hrbtu, saj vpliva na tvorbo kostne gostote, izgubo teže in izboljšanje koordinacije telesa.

Učinek telesne vadbe na kostno gostoto in zmanjšanje telesne teže

Zaradi zmanjšane proizvodnje ženskega spolnega hormona v predmenopavzi in menopavzi se močno zmanjša tvorba kostne gostote, kar poveča število zlomov in možnost padcev zaradi nestabilnosti in nastanka osteoporoze. Fizioterapevtski vadbeni program zato vključuje aerobno vadbo, vadbo za moč in senzorično-motorično vadbo, saj dokazano vplivajo na povečanje tvorbe kostne gostote.

Ženske so v obdobju predmenopavze in menopavze tudi manj fizično aktivne, kar vpliva na povečanje telesne teže. Telesna vadba je učinkovita pri zmanjšanju telesne teže, krepitvi mišic in izboljšanem počutju.

Preverite, kako fit ste.

Nasveti za samopomoč

  • Izvajajte redno telesno vadbo (hoja, tek, kolesarjenje itd.).
  • Poskrbite za aktivno mišično relaksacijo, kar zmanjšuje stresni odziv telesa na hormonske spremembe.
  • Pravilno vstajajte iz avtomobila: ne izvajajte giba rotacije, ampak poskušajte vstati z ravno hrbtenico.
  • Pripogibanje pri pobiranju stvari s tal izvedite s počepom in ne s sklanjanjem.
  • Bodite pazljivi pri dvigovanju in nošenju težkih bremen. Pri dvigu si pomagajte z nogami in ne z ledvenim delom hrbtenice. Ob tem stisnite trebušne mišice.
  • Povečana telesna teža dodatno obremenjuje strukture v hrbtenici, ki so že podvržene hormonskim in degenerativnim spremembam, zato poskrbite za zdravo prehrano.
  • Izberite pravilno vzmetnico in ustrezen vzglavnik.
  • Bolečine v križu so lahko ovira pri spolnosti, zato izbirajte pravilne položaje.

Se sprašujete, kako kakovostno živeti vsa življenjska obdobja. Preverite še odgovore na vprašanja udeleženk digitalnega posveta o ženskah v zrelih letih.

LITERATURA

1.Poomalar, G. K., Arounassalame, B. The quality of life during and after menopause among rural women. J Clin Diagn Res. 2013 Jan;7(1):135-9. doi: 10.7860/JCDR/2012/4910.2688. Epub 2013 Jan 1. PMID: 23450244; PMCID: PMC3576769.

2. Kozinoga, M., Majchrzycki, M., Piotrowska S. Low back pain in women before and after menopause. Prz Menopauzalny. 2015 Sep;14(3):203-7. doi: 10.5114/pm.2015.54347. Epub 2015 Sep 30. PMID: 26528111; PMCID: PMC4612559.

3. Mahajan, A., Patni, R., Verma, S. Low Back Pain and Menopause. J Midlife Health. 2019 Oct-Dec;10(4):163-164. doi: 10.4103/jmh.JMH_176_19. PMID: 31942150; PMCID: PMC6947725.

4. Wáng, Y. X., Wáng, J. Q., Káplár, Z. Increased low back pain prevalence in females than in males after menopause age: evidences based on synthetic literature review. Quant Imaging Med Surg. 2016 Apr;6(2):199-206. doi: 10.21037/qims.2016.04.06. PMID: 27190772; PMCID: PMC4858456.

O avtorju
Miha Šart
dipl. fizioterapevt
VEČ O AVTORJU

Pripravljeni na vse

 

Z dodatnimi zavarovanji Triglav Zdravje pridobite odličnega zaveznika za vaše zdravje. Strokovni nasveti in hiter dostop do storitev brez dodatnih stroškov.